Onze reis richting Het zuiden

Reis mee met onze bezoekers. Spannende reisverhalen van onze eigen globetrotters.

Onze reis richting Het zuiden

Ongelezen berichtdoor Mieke » Juni 2, 2013, 10:52 pm

5 februari 2013 begon onze reis naar het prachtig Thailand! Onze tweede reis naar Thailand. De eerste keer was met NRV Holiday dus alles georganiseerd. Heel gave reis ook, maar nu wilden we alles op eigen houtje doen. Dus best spannend allemaal!
's Avonds om half 10 vlogen met EVA air in 1 keer naar Bangkok. De tickets hadden we via NRV en ook de eerste 3 nachten in Bangkok. Om even relaxt aan te komen.
We werden op het vliegveld opgehaald en naar Royal Hotel gebracht. Het hotel ligt tussen Khoa Sarn Road en Grand Palace in, dus ideaal om de komende dagen van alles te gaan ontdekken!
En dat hebben we gedaan! Heel veel tempels hebben we bezocht, oa. Grand Palace, Wat Po, Wat Arun (zo'n mooi uitzicht, waanzinnig!), Wat Suthat en Golden Mountain.
Trouwens zijn we met de ferry van d pier, Tha Tien naar Wat Arun gevaren voor ik dacht 3 baht pp. Gelijk een leuke oversteek op de rivier.
De laatste ochtend in Bangkok ging om kwart over 5 de wekker... Met zonsopgang wilden we het monnikenritueel gaan zien bij Wat Benchamabophit. Dat is zeker een aanrader! De mensen komen met auto's vol giften bij de tempel en delen het uit aan de monniken die daar staan te wachten. Helaas kregen wij een gigantische bui over ons heen, maar het was ondanks dat een mooi gezicht hoe de monniken in de rij stonden voor het eten, bloemen en andere giften. Ook de tempel is echt de moeite waard om te bekijken. Schitterend en helemaal van marmer.
's Avonds zijn we met de trein naar Surat Thani gegaan. Tweede klas met ventilator hadden we. Haha ik had gelukkig het onderste bed, de meeste ruimte en het raam een stukje open: heerlijk koel. Manlief had het bovenste bed en dat was bloedheet....
Na een lange reis met ook nog eens 4 uur vertraging konden we op weg naar de Monkeyschool van Arjen en Somjai. Met de oranje bus naar het centrum was Arjen zijn advies. Oke das makkie, die stond er en reed korte tijd later weg. Vanuit het centrum met een tuktuk naar de school. We hadden voor de zekerheid het adres in het Thais uitgeprint om verwarring te voorkomen... Juist je raad het al, het ging toch mis! Na enig gebakkelei over een prijs werden we naar de Monkeyschool gebracht. Daar aangekomen bleek het de verkeerde te zijn, die een stuk verder weg was dan waar we moesten zijn. Uiteindelijk hebben ze ons bij de goede Monkeyschool gebracht.
Arjen en Somjai dachten al dat we niet meer zouden komen, met zoveel vertraging.
Maar we waren er! En wat ontzettend leuk! Twee hele knusse huisjes staan er. 1 ervan is voor ons, heerlijk geslapen hebben we hier!
S middags hebben we de apendemonstratie bijgewoond. Zo mooi om te zien hoe Somjai met de apen omgaat. Heel bijzonder hoe de apen opgeleid worden.
Tja verder is de gastvrijheid echt super. Ook dit is echt een aanrader. Mocht je in de buurt zijn moet je echt langsgaan, al is het alleen om de demonstratie bij te wonen!

Helaas na 2 nachten gaan we weer verder. Somjai had een tuktuk geregeld die ons weer naar Surat Thani centrum bracht. Van daaruit nemen we de lokale bus naar Khao Sok. Daar hebben we via Agoda 2 nachten in Tree Tops geboekt. Vanaf de hoofdweg moesten we nog een eindje. Tja hoe? Gelukkig stonden er toen we daar aankwamen twee taxis. Die bracht ons naar Tree Tops. Ze hadden leuke roze huisjes op palen. We hadden een huisje langs een leuk beekje. Gelijk voor de volgende dag een dagtour door de jungle geboekt. Dit was een ontzettend gave ervaring: wel zwaar zo over smalle moeilijke paadjes door de jungle, en dan ook nog allemaal bloedzuigers, brrrr, maar ook heerlijk gezwommen in de rivier.

Na deze twee nachten ging onze reis verder naar Khao Lak. Een vrouwtje van het resort bracht ons naar de hoofdweg. Half 11 kwam de bus.... kwart over 11 nog geen bus. Er kwam een minivan mensen ophalen en die hadden voor ons nog plek. Hoppa gelijk instappen! Wel een stuk duurder dan de bus, maar ja scheelt wel weer een hoop tijd.
In Khao Lak hebben we overnacht in Thai Life Guesthouse. Dit is van een zwitser, een erg aardige vent. Ahhh en heerlijk warm water komt er hier uit de kraan! De twee dagen in Khao Lak hebben we niets gedaan, alleen lekker gerelaxt aan het strand. Wandelen, lezen, luieren, cocktailtje en biertje erbij... Echt genieten!

Vanuit Khao Lak zijn we weer met de lokale bus verder gereisd naar Phuket. 9 uur 's ochtends hadden we de bus. Helemaal vol met scholieren. Maar wat leuk om te zien hoe iedereen echt luistert
naar de man die iedereen naar een plaatsje loodst. Of als er een plaatsje vrijkomt dat hij nog weet wie de volgende was om te gaan zitten.
Vanuit Phuket moesten we bij de Bang-Rong pier zien te komen. Taxi was 700 baht pp! Echt veels te gek! Wij op zoek naar een bus. Er moest een ander busstation in de buurt zijn waarvandaan er een bus naar de pier ging. Daar aangekomen geen bus en niemand die het echt wist. Een ander stel met kindje, wat ook stond te wachten wilden ook naar de pier. Uiteindelijk hebben we met z'n vijven een taxi genomen. 100 baht pp. Allicht een heel stuk minder dan die andere taxi's.
Vanaf de pier een speedboot genomen naar ons eerste eilandje deze reis: Koh Yai Noi. Een superleuk eilandje in de baai van Phang- Nga. Hier zijn we drie nachten geweest.
De eerste dag hebben we een longtailbottocht gemaakt door de baai. Allemaal leuke strandjes deden we aan. Onze kapitein sprak geen woord engels, maar met gebaren kwamen we een eind. Op deze strandjes moesten we samen de grotten in. Pfff de eerste was best spannend! Bedoel he, wat gaat er gebeuren, waar komen we uit? Na een eindje door de grot lopen zagen we licht en kwamen we bij een open ruimte achter de grot! ZO GAAF! Allemaal mangrove en een troep apen! Jeetje dat hadden we niet verwacht, zo mooi! Daarna nog een druipsteengrot ingegaan, ook samen, met alleen een hoofdlampje. Zo bijzonder! Echt zo'n gevoel alsof we de eerste waren die de grot ontdekten!
James Bond eiland hoorde ook bij de trip. Zo'n afknapper was dat. Vreselijk druk, voetje voor voetje over dat eilandje heen, nee dat was een beetje jammer. En ook nog 200 baht pp betalen omdat het een Nationaal Park is.
De volgende dag hebben we Koh Yai Noi met de scooter verkend. Het is een klein eilandje, heel rustig en niet zo toeristisch. Via de gekste paadjes berg op berg af (met scooter dus...) kwamen we op de leukste strandjes.
Na Koh Yai Noi was het volgende eiland Koh Lanta. Wat een verschil... De aankomst bij de pier, pfff wat een mensenmassa! Er stonden meer taxichauffeurs dan toeristen denk ik. En we moesten geld betalen: dacht 20 baht pp? Om Koh Lanta schoon te houden. Tja wat een vuil overal op dat eiland. Het resort was wel heel mooi. We zaten in Kaw Kwang Beach Resort. Bungalow op de eerste rij en een zwembad waar we heerlijk over de rand hangend over de baai keken. En gewoon een mooi rif voor het resort. De mooiste vissen gezien hier, zelfs een echte Nemo! En een heerlijke massage langs het strand. Kortom echt weer even relaxen!
De avonden hebben we in het plaatsje Saladan doorgebracht. Wat souvenirs gekocht, en lekker gegeten. Tja ik ben een echte kattenliefhebber en we moesten dus echt eten bij Catfish. Heel veel leuke katten hadden ze hier. Echt hun huisdieren die goed verzorgd werden, dus even kroelen! Mis dan toch mijn eigen kattenbeesten wel een beetje.

Vanaf Koh Lanta zijn we met de ferry naar Koh Kradan gegaan. Een heeeel klein eilandje met bijna helemaal niets. Even Back to Basic. We hadden een hutje ongeveer op het strand. Heel primitief, maar wel een slot op de deur, haha een hangslotje zo groot als die voor een dagboek! Kreeg hier wel een beetje expeditie Robinson gevoel. Wandelend hebben we de kustlijn van het eilandje ontdekt. Een hoop kleuteren en door het water om de rotsen waden (was hoog water), maar zo leuk en geen mens tegengekomen het hele eind!

Koh Kradan is ons laatste eilandje. Vanuit hier begint de terugreis alweer, helaas! Met een taxiboot zijn we vanaf Koh Kradan naar Trang gevaren. Daar werden we met minivans naar Trang stad gebracht. Vanuit daar hadden we een VIP bus naar Bangkok gereserveerd. De trein was al helemaal volgeboekt. Maar goed de bus deed er dan ook maar 12 uur over en de trein 16 uur.
En ja die 12 uur en niet best kunnen slapen ga je toch denken aan de afgelopen weken... Zoveel gedaan en gezien en beleefd! Leuke mensen ontmoet, ja we reden ook langs Surat Thani en dus ook weer denken aan die mooie dagen op de Monkeyschool!
Vanuit Bangkok Weer met EVA air naar Amsterdam terug. En daar was het brrrr zo koud!
Ik had nog wel veeeeel langer willen blijven, bij terugkomst had ik toch geen werk meer en dus zeeën van tijd :D , maar ja Paul die moest gewoon weer aan het werk. Maar ach de herinneringen blijven altijd! En er staat nu een prachtig (vreselijk dik) fotoboek op de kast te pronken.

Zo dat was een heel verhaal.... :D
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel!

Groetjes Mieke
Mieke

Nationale Vlag:
Netherlands

Re: Onze reis richting Het zuiden

Ongelezen berichtdoor Torra » Juni 3, 2013, 6:21 am

Bedankt hoor Mieke, erg leuk om te lezen. Je ziet het gewoon voor je!
Grappig, wij zijn ook een paar keer met NRV meegeweest, maar Thailand hebben we gelijk de eerste keer zelf gedaan.
Hoe lang duurde jullie reis totaal? En heb je alles van tevoren gepland en besproken? Zo ja, is dat goed bevallen of zou je het volgende keer anders doen?
Over die taxi maffia in Phuket heb ik al eerder gelezen, wat een bedrag zeg!
Ik hoop voor je dat je snel weer werk vindt, tenminste als jij dat ook hoopt. Misschien bevalt het je wel thuis? Maar des te eerder kun je weer gaan reizen toch?
En waar gaan jullie dan naar toe, of is dat nog helemaal open?

Groetjes Torra!
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Annelies » Juni 3, 2013, 8:50 am

Wat een leuk verhaal Mieke, heerlijk om te lezen.
"Wie verre reizen maakt kan nooit zijn mond erover houden"
Gebruikers-avatar
Annelies
Moderator

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Corrie » Juni 3, 2013, 9:29 am

Dankjewel voor je leuke verhaal Mieke.
Gebruikers-avatar
Corrie

Images: 0
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Mieke » Juni 3, 2013, 10:08 am

Jaaa, wil graag weer aan het werk, maar is lastig helaas. Krijg nu toch een stuk minder met een uitkering dus sparen komt er niet zo van... Maar heel misschien win ik die fotowedstrijd van NRV, dan hebben we de eerste 500 euro al binnen! Ik hoop, ik hoop... Ja en dan zal de volgende reis toch echt weer Thailand worden :D
We bouwen onze reizen voorzichtig op zeg maar. Van makkelijk naar moeilijk.
Onze eerste verre reis was de groepsreis naar Thailand, waar we trouwens maar met z'n negenen waren, dus dat was een leuk clubje. Deze was helemaal geregeld voor ons, erg makkelijk, maar je ziet wel vanalles.
De tweede verre reis was naar Bali, Lombok en Gili. Deze hebben we bij NRV helemaal zelf uitgestippeld, maar wel van te voren alles geboekt.
Nu zijn we naar Thailand gegaan en alleen de tickets en de eerste nachten geboekt. En de monkeyschool had ik van te voren al geboekt bij Arjen. Tijdens onze verdere reis hebben we gekeken waar we heen gingen en welk hotel/resort we wilden en deze een dag van te voren geboekt via Agoda. Dit werkt ideaal! Overal is natuurlijk wel WIFI of een internetcafetje.

Als we weer naar Thailand gaan denk ik dat we alleen de tickets boeken en misschien de eerste overnachting. (is toch wel lekker om een hotel te hebben als je aankomt en dan niet na de lange vlucht moet zeulen met de rugtassen. Tenminste dat lijkt me haha!) Verder gewoon gaan en kijken wat er ter plaatse vrij is, en leuk/goed uitziet. Moet ook echt makkelijk gaan hoor ik wel van diverse kanten. En anders kunnen we altijd op het strand slapen een nachtje ;)
En het lokale openbaar vervoer is ons prima bevallen. Altijd vriendelijke mensen en niet duur. Je moet wel even de westerse ongeduldigheid van je afschudden, want soms duurt het lang voordat bijv. een bus komt, maar ach het is vakantie.
Maar zo'n autoreis vanuit het noorden lijkt me ook echt geweldig! Als ik dat zo hier en daar lees op het forum lijkt me dat wel wat, maar dat heeft toch wel wat meer voorbereiding nodig denk ik?
Maar goed als het zover is dan horen jullie dat wel. Dan kom ik met vragen en schema's, haha!

We zijn van 5 tot 26 februari geweest, dus 3 weken. Ik heb wel de begindatum in m'n verhaal gezet zie ik, maar geen einddatum, haha!

Groetjes Mieke
Mieke

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor aap » Juni 4, 2013, 11:53 am

Heel leuk verhaal Mieke!

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor happygirl » Juli 18, 2013, 5:21 pm

Heb je verhaal met plezier gelezen! Ik ben zelf ook op Koh Yai Noi geweest, prachtig eilandje!! En rustig dat het was! Af en toe leek het wel verlaten maar wij waren er dan ook echt in t laagseizoen. Vond het een heel leuk! Als het sparen er niet van komt heb ik nog wel een paar budget tips! Ben zelf namelijk nog een langstudeerder en heb het ook niet zo breed! In huis alles uit doen wat je niet gebruikt en dan bedoel ik vooral het licht en gas etc, ik bestel goedkope kleding, deze blouses en tunieken kun je dan helemaal opleuken met accessoires, ik pak altijd de fiets ipv openbaar vervoer, elke 2 euro die ik ontvang stop ik in een pot met THAILAND in hoofdletters erop :D, verder let ik goed op aanbiedingen, geldt zowel voor de supermarkt als andere winkels. Moet je eens opletten hoe snel je die herinneringen weer werkelijkheid kan maken! Groetjes Hannah
A flower grows greater with love
Gebruikers-avatar
happygirl

Ongelezen berichtdoor aap » Juli 18, 2013, 6:08 pm

happygirl,

Ik heb je bericht gemald als SPAM. Het kan zijn dat onze moderator er anders over denkt, maar ik voel dat het niet juist is om een link naar een kledingzaak te plaatsen.

Verder zijn voor mij je bijdragen aan deze site heel erg gewaardeerd.

Hartelijke groet, Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor tempelflower » Juli 18, 2013, 6:31 pm

Ik heb het bericht aangepast in verband met een niet gerelateerde link tot het forum.

Mocht iemand interesse hebben kan dit via een pm.
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Mojo » Juli 19, 2013, 9:48 am

Leuk verhaal Mieke! Enne de enige foto's waar bij ons een echte NEMO op staat zijn inderdaad van Koh Lanta/ Koh Ngai. Geweldig dat ze daar gewoon rondzwemmen!
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Volgende

Terug naar Reis mee......