We zijn weer thuis (Thailand, Maleisië en Borneo)

Reis mee met onze bezoekers. Spannende reisverhalen van onze eigen globetrotters.

We zijn weer thuis (Thailand, Maleisië en Borneo)

Ongelezen berichtdoor Daantje » September 6, 2015, 2:20 am

we zijn er weer! En wat hebben we genoten van onze reis!
Maleisie is echt een top bestemming, het is ons zo verschrikkelijk goed bevallen dat we alweer opzoek zijn naar nieuwe tickets voor volgend jaar.

Hier het beloofde reisverslag

We zijn begonnen in Bangkok (prince palace hotel) Voor 1 nacht, waar we eigenlijk niet veel gedaan hebben, omdat we al vaker in Thailand geweest zijn en omdat het gewoon goedkoper was om op Bangkok te vliegen hebben we wat oude bekenden bezocht en niet echt rondgereisd hier.
We hebben lekker bij het hotel gezwommen en zijn even naar Khao san road geweest.

Vervolgens zijn we met Malindoair, dit is echt een aanrader, naar Kuala lumpur gevlogen en direct door naar Kuching (grand Margherita) Kuching is echt een behoorlijk grote en best wel hippe stad, dit hadden wij echt niet verwacht, we hadden verwacht midden in de jungle uit te komen.
In Kuching zelf hebben we waterfront bezocht maar dat was nu denk ik anders dan anders omdat er allerlei festiviteiten gaande waren.
Opzich een leuke stad om te aclimatiseren en om wat te eten en te shoppen, verder niet speciaal, Chinatown is ook wel een bezoekje waard, geen Bangkok maar wel leuk.

Vanuit hier zijn we een nachtje naar Bako gegaan, dit is echt prachtig en het bezoeken meer dan waard, mooie jungle, mooie stranden en behoorlijk wat wildlife. Er zijn verschillende trails die je kan kiezen zowel met als zonder gids. Er zijn dagjes mensen en mensen die er blijven overnachten.
We hebben er 2 trails gelopen waar we een grote kans hadden om neusapen te zien maar helaas hebben we ze tijdens onze wandelingen niet gezien. Later bij de kantine zat er 1 hoog in een boom die niet op de foto wilde, alleen zijn kont staat nu op de foto :(
Verder kun je bijna niet om de makaken en de zwijnen heen, tijdens de nachtwandeling hebben we nog slangen ed gezien, overdag heb je het eigenlijk al best druk met opletten waar je loopt dus misschien is het best raadzaam om een gids te nemen, wij hebben dat niet gedaan maar wel heel erg genoten van al het moois om ons heen.

Ik vond de huisjes, wij verbleven in de gerenoveerde er ook vrij netjes uitzien, jammer van die grote spleet onder de deur waardoor we een flinke spin door de kamer zagen rennen, die hadden we liever niet gezien.

Ook de nachtwandeling met gids is een aanrader, zeker voor dat geld €2,50 pp.
We hebben echt genoten van ons verblijf daar, ik zou zo weer terug gaan.

Vanuit hier gingen we naar Annah Rais, een iban stam oftewel koppensnellers, dit was echt een hele vieze bedoening, leuk voor een dagtrip maar slapen nooit meer!
Het was leuk om te zien hoe de mensen hier leven maar ik zou een dagtrip aanbevelen ipv een nacht.

Wij vonden dit gewoon niet ons ding, we vonden het ook gewoon heel erg duur voor hetgeen je er voor terug kreeg. Wij verbleven hier 1 nacht en boekte er ook de transfer van Bako naar hier en de transfer van hier naar Kuching via de orang oetans bij, dit alles koste ons €350, alleen de transfer was €75.

We vonden het hier erg vies, de doeken waar we onder moesten slapen en de kussens stonken heel erg, verder stonk de wc/badkamer enorm naar de urine, ook lag erg veel urine op de vloer.

We vonden het wel erg leuk om te zien hoe de mensen hier leven en ik moet zeggen dat ze ook echt hun best hebben gedaan om het ons naar onze zin te maken.
Het eten vonden we ook een stuk minder maar er werd gaande weg wel steeds meer rekening gehouden met onze wensen.
Zelf ben ik vegetariër en ook daar werd voor gezorgd maar gekookte komkommer en rauwe sperziebonen was nou niet precies waar ik op gehoopt had.

Edward zelf is echt een hele gezellige man die graag verteld over het verleden ban de stam, ook tijdens onze rondleiding door het dorp vertelde hij honderd uit over het leven daar, echt leuk om zo te zien.
Achteraf was een dagtrip misschien beter voor ons geweest.

Wij kwamen rechtstreeks vanuit Bako en hadden daar al de nodige wandelingen gemaakt dus we hadden van te voren al aangegeven dat we liever gingen raften, helaas stond het water te laag dus hebben we een verkorte route gelopen, was wel erg leuk, gewoon precies goed. Ook werd er later in het dorp een aantal palmbomen gekapt en het hele dorp was uitgelopen waardoor we ook echt in contact kwamen met de locals, erg leuk ook.

We hadden het niet willen missen en zijn eigenlijk best trots dat we het gedaan hebben maar echt nooit meer!

Vanuit Annah Rais reden we langs het Semenggoh orang oetan rehabilitatie centrum.
Dit was echt heel erg speciaal om zo de orang oetans te zien.
Eigenlijk zitten ze wel in het wild, ze kunnen gewoon weg als ze dat zouden willen, wel jammer van de touwen die er hangen, dat geeft toch wel een dierentuin idee.
We hadden het geluk om er 9 te zien, het was echt volle bak met heel wat jonkies, wel 4 en ook dat maakt het erg speciaal.
Wij vonden het zeker wel de moeite om deze plek te bezoeken, zeker doen dus!

Hierna gingen we naar Permai rain forrest voor 2 nachten bij Damai beach, dit is echt een geweldige locatie, midden in de natuur, aapjes die zowat op je dak springen en aan een prachtig strand met heerlijk eten, wat wil je nog meer? Ook hier kan je een paar trails lopen die ook wel de moeite waard zijn. In de ochtend zitten de aapjes op je dak te springen en dan heb je dus al gelijk als je wakker wordt het jungle gevoel. Verder zijn er wel een aantal leuke tochten te maken, ook naar Bako of bijv een kanotocht.

Toen zijn we naar de Perhentians gegaan, voor 4 nachten, dit is echt prachtig! Ik heb al behoorlijk wat mooie stranden gezien maar deze staat vanaf nu boven aan mijn lijstje!
Het water hier is zo blauw, echt niet te geloven, dit moet je echt met eigen ogen zien.
We verbleven hier in het coral view resort en we aten bij the barat, beide echt aanraders. Ook een snorkeltripje in de omgeving is geweldig, zeker het turtle beach strandje is net een droom.
Ook hier springen de aapjes alle kanten op en er liep een varaan van een kleine 2 meter voor ons hutje, spannend dus :D

Toen was het weer tijd voor een grote stad en zijn we naar Kuala lumpur gegaan, ook dit is dan wel weer een leuke afwisseling, we verbleven hier bij Rumah puthi voor 2 nachten, een super mooi huis dat buiten het centrum ligt maar wel weer dichtbij de luchthaven.
We zijn hier met de trein naar et centrum gegaan, KL center, en vervolgens zijn we naar time square gegaan. Daarna zijn we doorgegaan naar Chinatown en central market tegen de avond door naar de torens, geweldig om te zien!
Je kan hier in KL erg leuk shoppen zeker bij central market, erg goedkoop ook.
Het is wel af te raden om een taxi terug te nemen vanuit de torens, wij deden dit maar echt alles ging fout. We wilden eigenlijk met de trein terug maar volgens een mannetje dat er liep was het treinstation gesloten, achteraf gelogen en dat mannetje bleek onze taxichauffeur te zijn, er had natuurlijk een belletje moeten gaan rinkelen. Dat belletje begon te rinkelen toen we naar mijn idee rondjes reden rondom KL, we hadden expres een metertaxi genomen zodat we niet genept zouden worden maar dat verliep dus anders.
Halverwege kregen we een klapband en een stukje verder reedt hij ook nog in een greppel van dik 40 cm diep, ik heb een paar Keer gevraagd of hij de meter stop wilde zetten als het mis ging maar dat scheen hij niet te begrijpen. Voor vertrek was hij naar eigen zeggen bekend met de wijk waar wij heen wilde maar dat bleek niet het geval dus moest er uiteindelijk een extra chauffeur aan te pas komen die hij ook nog moest betalen.
Uiteindelijk moesten wij 230 RM betalen voor een rit van 2,5 uur en een hoop ellende maar dat waren wij niet van plan, we hebben uiteindelijk maar 100 RM betaald en normaal gesproken zou dit zelfde ritje maar 40 minuten duren, oplichters in het buitenland dus! Ik vind dat we het aardig opgelost hebben maar we zijn wel weer wat wijzer geworden.

Toen hadden we weer een vlucht naar Suratthani waar we 1 nacht verbleven bij Arjen en Jai, hier hebben we weer gezellig bijgekletst tot diep in de nacht, en zijn we nog wat leuke boottripjes gaan maken naar de firefly's en overdag nog om te zien hoe het dagelijks leven hier is, het was weer ouderwets gezellig! Daarna hebben we de nachttrein genomen, altijd weer leuk, en hebben we nog 1 nachtje Kanchanaburi bij het oriental kwai gedaan. Vanuit hier vlogen we weer terug naar Amsterdam.

Volgend jaar willen we heel graag Sabah gaan bekijken, weer de Perhentians, Cameron highlands, Georgetown en weer Kuala Lumpur, we hebben er nu alweer zin in!
Laatst gewijzigd door Daantje op September 6, 2015, 12:31 pm, in totaal 4 keer gewijzigd.
Daantje

Nationale Vlag:
Netherlands

Re: We zijn weer thuis (Thailand, Maleisië en Borneo)

Ongelezen berichtdoor Torra » September 6, 2015, 5:56 am

Mooi dat het allemaal is gegaan zoals je gepland hebt! Mijn complimenten voor je voorbereiding en dit leuke reisverslag.
Handig om de namen van jullie acco's te noemen voor een ieder die hetzelfde gaat ondernemen.
Jammer dat wij de Perhentians denk ik nooit kunnen gaan bezoeken omdat het weer daar tijdens onze Aziëreis slecht is.

Ook in KL dus weer van die sluwe oplichters, helaas in elke grote stad en iedereen trapt er wel eens een keertje in. Maar jullie hebben aardig tegengas gegeven :D

Wij gaan nu ook voor een derde keer naar Maleisie, Georgetown op Penang en de Cameron Highlands hebben we ook bezocht. Sabah is zo indrukwekkend geweest dat we er nu voor een 2e keer naar toe gaan. Dus verheug je maar een jaar en succes met je voorbereidingen!
Gaat je vast en zeker goed lukken!
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Anneleen » September 6, 2015, 7:21 am

Klinkt fantastisch! Ik wil ook gaan!!!!
Travel is the only thing you buy, that makes you richer.
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor Daantje » September 6, 2015, 11:28 am

Het is echt super leuk Anneleen! En ik ben nu al jaloers op je hoor Torra, kan haast niet wachten voordat we weer mogen gaan!

Wij waren altijd lyrische van Thailand maar Maleisie heeft nu toch wel een gedeelde eerste plaats hoor. De natuur is er zo verschrikkelijk mooi en de mensen zijn er zo vriendelijk en eigenlijk is het ook best wel een modern land maar dan op veel plaatsen ook weer niet, je moet het gewoon gezien hebben.
Ik heb het verslag nog een beetje uitgebreid, t'was gister al zo laat, dus nu nog iets meer info :lol:
Daantje

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Torra » September 6, 2015, 3:31 pm

@ Daantje
Even nog een tip: op Sabah zijn veel beschermde gebieden en natuurparken. Dit heeft als gevolg dat er geen massatoerisme is, hiep hoi! Maar ook als gevolg dat de resorts kleinschalig zijn en je dus op tijd moet boeken. Althans de kwaliteit resorts zeker. Je boekt dan een toer van een paar nachten waarin de excursies met gids zijn inbegrepen. Waar wij geweest zijn en naar toe gaan wordt het sterk afgeraden en misschien zelfs verboden om zonder gids op stap te gaan. Vanwege giftige planten en dieren en het risico op verdwalen natuurlijk. :P
Of er daarnaast nog veel andere mogelijkheden zijn zoals guesthouses weet ik niet.

Heb je interesse in ons georganiseerde reisprogramma voor 4 personen Daantje? Dan mail ik je die.
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Daantje » September 6, 2015, 8:38 pm

Dat zou heel erg fijn zijn Torra! Ik ben nu een beetje voorbereidend werk aan het doen dus dan kan ik dat meteen meenemen.
Heb jij mijn mailadres nog?
Daantje

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Torra » September 7, 2015, 9:07 pm

Hoi Daantje,

Nee ik heb je adres niet zo gauw paraat. We zijn de hele dag weg geweest dus daarom het late antwoord.
Stuur maar een pb of via FB.
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Mojo » September 8, 2015, 7:54 am

Nogmaals leuk Daantje! En ik had al tijdens het lezen van het verslag op facebook het gevoel dat jullie dit nog eens vaker gingen doen.
Ik ben zaterdag in de kringloopwinkel geweest (mijn wederhelft zoekt er paar keer per jaar naar lp's) en toen vond ik een boekje van Maleisie. ik heb het gekocht voor 75 ct, kon het niet laten liggen, zeker omdat het nog net nieuw was.
Voor diegene die willen weten welk boekje: Reiskompas van Helen Oon. Het is een makkelijk pocketboekje maar boordevol info.en foto's :D Het stond er zomaar...
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Mojo » September 8, 2015, 7:58 am

Heb het ff op Bol.com gezocht: Heb ik het wel zeeer goedkoop voor 75 ct. zo zie je maar die kringloopwinkels zijn nog niet zo'n slecht idee..zeker als het zowat of eigenlijk gewoon nieuw is wat er ligt.:)

http://www.bol.com/nl/p/reiskompas-maleisie/666803538/
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor sinole » September 8, 2015, 10:07 am

Ik kijk ook altijd bij de kringloop (bij mij om de hoek). Oude LP en rough guides gescoord van verschillende landen. Voor de kaartjes en globale omschrijvingen en mijn dochters kunnen het gebruiken om in hun reisdag/plakboek te plekken. Al hebben ze dat nog nooit gedaan haha.
sinole

Volgende

Terug naar Reis mee......