Mayaroute 2016

Thailand is de favoriet. Maar onze globetrotters zijn gek op reizen. Nog meer vragen, tips en ervaringen over andere landen, kun je hier plaatsen.

Mayaroute 2016

Ongelezen berichtdoor Anneleen » Mei 15, 2016, 7:31 am

Dag allemaal

om dit onderwerp ook maar even aan te vullen. Dit jaar een midden-amerikaans avontuur. Mijn Japans is wel beter dan mijn Spaans...

Ik vertrek in Cancun. Van daaruit ga ik eerst een weekje naar het strand op Playa del Carmen. Ik bereid me voor op iets megatoeristisch. Hopelijk valt het strand nog een beetje mee! In Valladolid ontmoet ik dan mijn reisvriendin en reizen we in Mexico (vnl. Yucatan):
Chichen Itza
Mérida
Uxmal
Palenque
San Cristobal de les Casas.

Dan steken we de grens over met Guatemala:
Panajachel
Antigua
Semuc Champey
Rio Dulce
Livingstone
Flores/TIkal

Dan de grens over met Belize:
San Ignacio
Caye Caulkner

Dan is de cirkel bijna rond en terug de grens over met Mexico:
Laguna Bacalar
Tulum
Cancun

Benieuwd naar dit nieuwe continent! Als er iemand hiervoor reistips heeft, ze zijn welkom! Behalve het strand en Valladolid ligt er niets vast!!
Travel is the only thing you buy, that makes you richer.
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Re: Mayaroute 2016

Ongelezen berichtdoor tempelflower » Mei 15, 2016, 10:18 am

Wow dit ziet er wel heel gaaf uit. Geen ervaring helaas, alleen ooit een strandvakantie in Mexico all inclusieve dus daar heb je weinig aan.

Ga het uiteraard wel volgen.
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Torra » Mei 15, 2016, 11:37 am

Zoooo!!

Ziet er zeker goed uit en spannend om zo helemaal niets vast te leggen.
Ook niet de eerste en laatste nacht?

Ik volg je zeker en ben heel benieuwd hoe het met het vervoer gaat. En natuurlijk de kosten van de hostels/hotels/guesthouses.
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Anneleen » Mei 15, 2016, 11:41 am

De eerste nachten op het strand zijn al vastgelegd (wordt ook elke dag duurder), daarna zijn we met twee, dus elke keer samen beslissen waar we heen gaan! Dus enkel met een vage planning!

De hostels zijn goedkoop, in Valladolid vind je precies al leuke dingen voor 15 euro/nacht.
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor tempelflower » Mei 15, 2016, 2:51 pm

Vond het persoonlijk Amerikaans georiënteerd (toeristengebied). Wel gaaf om een supermarkt in te lopen Groots, Heel veel en enorme donuts, vond het persoonlijk een hele beleving. Wij hadden toen luiers nodig de jongste was nog net geen 1 jaar. Een gangpad met zoveel merken en luiers had ik nog nooit gezien, je kon er een kleine supermarkt in Nederland mee vullen.
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Corrie » Mei 16, 2016, 4:07 pm

Spannend! Ga je zeker volgen.
Gebruikers-avatar
Corrie

Images: 0
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Anneleen » Mei 16, 2016, 5:39 pm

Leuk! Ik ben nu wel van blogtactiek veranderd. Omdat ik mijn laptop niet meer meeneem, schrijf ik nu vanaf het thuisfront. Ik hoop dat jullie dat nog even interessant vinden!
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor Mojo » Mei 17, 2016, 12:50 pm

Geen ervaring wel de interesse dus hier nog een volger :D
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor sinole » Mei 18, 2016, 2:33 pm

Superleuk Anneleen! Ik heb 20 jaar geleden daar gereisd, 3 maanden als onderdeel van een jaar Latijns Amerika. De tips die ik zou hebben zijn dus niet erg up to date haha.

De Yucatan heb ik geen ervaring mee, evenals Belize. Maar ik wel Guatemala en rest van Mexico. In Guatemala heb ik denk ik alleen Semuc Champey niet gezien (of ben ik vergeten). Rio Dulce vond ik niet heel bijzonder maar ik ben niet naar het rasta/hippie gebied geweest, was toen denk ik te bewerkelijk. Of is dat juist Livingston? Panajachel vond ik heel leuk en bijzonder, op reisafstand is Quetzaltenango. Dat zou ik zeker bezoeken met de markt.
Antigua is niet te missen, maarwel heel toeristisch (toen al) met veel talenscholen. Ik vergelijk het altijd met Cuzco in Peru en Banos in Ecuador. Het ligt in een dal, lekker klimaat, veel in de buurt te doen, veel gringo's die leuke eettentjes ed hebben. Mooi kloosterruine daar ook. Tijdens mijn lange reis heb ik ontdekt dat ik iets met oude kloosters heb haha. Overigens hebben de begraafplaatsen daar ook indruk gemaakt, alleen al bij het langsrijden met de chickenbus.
Tikal ook mooi en goed gelegen. Omdat je naar tempelgebied gaat in je reis zou ik wel opletten dat je niet tempelmoe gaat worden. Ik heb daar snel last van en het is zonde als je bij de mooiste temepels niet meer zo een zin hebt. Daarom zou ik als je geen tempelgek bent de mooiste eruit pikken, niet alleen qua staat en grootte, maar ook qua ligging. Tikal hoort daarbij, net als Palenque.

Qua Mexico ben ik oa in Palenque en San Cristobal geweest. Palenque vooral vroeg bezoeken voor er hordes toeristen komen. Dat geldt eigenlijk voor alle populaire tempelcomplexen. Verder zijn de watervallen leuk om te bezoeken. Agua Azul heet dat geloof ik (gravend in mijn herinnering). Toen ik er was het niet het goede seizoen en was het water door de sterke stroming bruin. Maar in het juiste seizoen ziet het er heel mooi uit.
San Cristobal vin ik een must. Mooie omgeving, in die tijd nog veel opstand. Ik ben dan ook naar dorpjes in de buurt geweest waar ondergronds van alles gebeurde. Het bezoeken was heel stiekum. Er is daar ook een kerk waar ze cola offeren, is me bij gebleven.

Twintig jaar geleden waren de bussen in Guatemala schoolbussen, niet echt comfortabel (ik ben 1,77m) voor de knieen. Mexico was een hele andere wereld; luxe touringcarbussen. Niet leuker, wel relaxter bij lange afstanden. Het eten in Guatemala was een beetje smakeloos, in Mexico was het een hele peper en smaakexplosie!

Dat is wat nu in me opkomt, ik krijg al zin in je blog!

In Mexico
sinole

Ongelezen berichtdoor Anneleen » Mei 18, 2016, 4:52 pm

Bedankt, Sinole! We gaan zo ongeveer bezoeken wat jij ook beschrijft. Ik ben niet zo rap tempelmoe, maar er ligt niets vast, dus we kunnen nog plaatsen veranderen in het programma.
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Terug naar Around the globe