Malaria en/of Dengue

Voor al je vragen en tips over hoe je een verre reis zo gezond en veilig mogelijk kunt laten verlopen. Over inentingen, malaria, muggen, eten & drinken en veiligheid. LET OP: Voor een zeker advies, neemt u altijd contact op met uw huisarts.

Malaria en/of Dengue

Ongelezen berichtdoor Jennifer » April 24, 2014, 12:38 pm

Hallo,

Wij gaan in september 3 weken naar Thailand. Na Bangkok eerst een paar dagen in het nationale park Khao Sok en daarna eilanden rondom Phuket.

Mijn vraag is of wij nog voorbereidingen moeten treffen voor Malaria en/of Dengue?
We hebben al onze inentingen al, die zijn 25 jaar geldig.
Moeten we nog bepaalde bescherming meenemen vanuit Nederland? Bijv. DEET 50%?
Hoe beschermt de lokale bevolking zich hier tegen?

Alvast bedankt.
Groet Jennifer.
Jennifer

Nationale Vlag:
Netherlands

Re: Malaria en/of Dengue

Ongelezen berichtdoor aap » April 24, 2014, 1:28 pm

LET OP Ik geef geen medisch advies!

Tegen Malaria hoe je je niet te beschermen. Dat kan wel door middel van profylaxe.

Tegen Denque moet je je zeker beschermen. Denque is een zeer groot probleem in HEEL Thailand, vooral in de stedelijke gebieden. Er bestaat geen profylaxe tegen Dengue. Dus beschermen tegen muggen beten. Op welke manier dan ook. De mug die dengue overbrent is zeer agressief en vooral overdag actief.

De ziekte overleeft alleen in mensen. dwz dat als er in een straal van zeg een km niemand met Dengue is, de kans dat je de ziekte krijgt heel klein is. Het is echter een zeer mobiele ziekte (mensen verplaatsen zich) dus het is geen garantie.

Zeer belangrijk, bij de eerste ziekteverschijnselen, die aanvoelen als een flinke griep, GEEN Aspirine of Ibuprofen gebruiken. Paracetemol mag wel.

Lokale mensen beschermen zich niet. Het is beter om de ziekten door te maken dan levenslang zeer ongezonde smeerseltjes te gebruiken. Voor een vakantie is het echter anders.

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor Jennifer » April 24, 2014, 1:43 pm

Hallo Arjen,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp uit de reactie dat het belangrijk is om je te beschermen tegen Dengue.
Wat adviseer je hierin?
Is DEET 50% afdoende?

En waarom mag je géén Ibuprofen / aspirine gebruiken bij tekenen van griepverschijnselen?

Mvg Jennifer.
Jennifer

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor aap » April 24, 2014, 2:03 pm

Nogmaals, ik ben een leek die hier lang woont, geen medisch advies!!

Aspirine en Ibuprofen werken ook bloedverdunnend. Dengue is gevaarlijk daar het de stoleigenschappen van het bloed verstoord. Mensen overlijden aan dengue door inwendige bloedingen. Aan het begin van de ziekte weet je niet wat je mankeert. maar je voelt je ziek (grieperig) Ik heb de fout gemaakt. Het is verleidelijk om iets in te nemen wat je kwalen verlicht. Neem wel het juiste!

Ik heb geen idee wat goed helpt tegen muggenbeten. Ik wordt heel weinig gestoken. Veel knoflook en chili eten (wat de locals doen)

Verifieer alles wat ik nu zeg met je locale GGD. Ik weet uit ervaring dat GGD's niet echt op de hoogte zijn van de dengue risico's hier

Overigens is er recentelijk ook een uitbraak van Dyfterie (de "D" uit de DTP prik) geweest. Zorg ook dat die up-to date is.

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor Torra » April 24, 2014, 2:42 pm

Hoi Jennifer,

In Thailand idd geen malariapillen nodig adviseert de Travelkliniek.

En wat Deet betreft:
Wij gebruiken altijd 40% Deet van CarePlus.
Bij ons helpt dit prima. Ik heb overal info gelezen dat 50% te veel is en niet nodig.

Wel altijd eerst zonnebrand insmeren en daarna de Deet!!
Voor 's avonds draag ik vaak een dunne blouse met lange mouwen en een luchtige lange rok of broek. Ik denk altijd, hoe minder van dat gif hoe beter.
Alleen overdag als je veel transpireert in de jungle of zo, steken ze ook wel eens door je dunne T shirt heen. Er zijn speciale anti mug kledingstukken te koop in outdoor zaken. Wel prijzig, maar je hebt aan 1 set genoeg. Allen nodig als je veel in de jungle gaat wandelen.

Even speuren op internet om een redelijk geprijsde Deet te vinden loont de moeite. Althans voor ons, wij hebben veel nodig.

Succes!
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Corrie » April 24, 2014, 7:51 pm

Anti muggen smeersels zijn volop te koop in Thailand.
Zelfs met 90 % Deet.
En ook nog een stuk voordeliger dan hier in Nederland.
Gebruikers-avatar
Corrie

Images: 0
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Daantje » April 25, 2014, 1:04 am

Wij kopen onze deet ook gewoon in Thailand, deze ruiken ook veel lekkerder dan die hier in Nederland. :D
Daantje

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor tempelflower » April 27, 2014, 9:57 am

Corrie schreef:Anti muggen smeersels zijn volop te koop in Thailand.
Zelfs met 90 % Deet.
En ook nog een stuk voordeliger dan hier in Nederland.

ik zou 90 procent niet aanraden, alles wat je op je huid smeert komt ook in je bloedbaan. In Nederland is nie hoger te krijgen als 50 procent en deze is niet geschikt voor kinderen.
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Jennifer » April 27, 2014, 12:46 pm

Allemaal erg bedankt voor de reacties.

We zijn in 2010 ook in Thailand geweest toen hadden we maar 2 flesjes DEET 50% meegenomen, veels te weinig!
We konden toen géén DEET vinden in de supermarkten/7Eleven.
Wel veel andere merken, maar die werkte toch niet zo goed als DEET.

Waar kan je in Thailand DEET kopen?
Of raden jullie een ander merk aan?

Alvast bedankt.
Mvg Jennifer.
Jennifer

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Maikel » April 27, 2014, 1:00 pm

Het handelsmerk DEET zal je nergens vinden.' Deet' is de actieve stof of samenstelling ervan,dus geen handelsnaam. Het product vb. Careplus in samenstelling van 40% 'deet' of 50% is wel in Thailand te vinden ( leuk is dat het made in Belgium is)
If the facts changes - I change my mind
Gebruikers-avatar
Maikel

Images: 0
Nationale Vlag:
Belgium

Volgende

Terug naar Gezondheid & Veiligheid