Malaria en/of Dengue

Voor al je vragen en tips over hoe je een verre reis zo gezond en veilig mogelijk kunt laten verlopen. Over inentingen, malaria, muggen, eten & drinken en veiligheid. LET OP: Voor een zeker advies, neemt u altijd contact op met uw huisarts.

Re: Malaria en/of Dengue

Ongelezen berichtdoor aap » April 27, 2014, 1:12 pm

Komt er toch meer goeds uit Belgie dan velen denken!

Deet is overigens erg gelijkwaardig aan, zo niet dan gelijk aan, het ontbladeringsmiddel dat de Amerikanen overvloedig in Vietnam gebruikten.

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor Mojo » April 27, 2014, 4:07 pm

Ik ben ondertussen 6x in Thailand geweest. Ik neem altijd Jaico mee, bij Kruidvat te halen.
Hij gaat altijd zo goed als vol mee terug, ik smeer soms, manlief nooit. We worden wel eens gestoken.
Het staat me tegen die rommel "in" mn huid te smeren, natuurlijk aanvaard ik wel de concequenties die niet min zijn en wat me ook wel eens zorgen baart. Smeren Thaien eigenlijk wel? Die ik ken iig niet.
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Maikel » April 27, 2014, 4:14 pm

De spray gebruiken is handiger dan de vloeistof morsend uit te smeren. Ik bekeek net mijn door de (Belgische) apotheker aanbevolen middel 'Mouskito Tropical' van Qualiphar, het bevat 50% deet en zou 9 uur werkzaam zijn. Ik verkies preventief met het dragen van lange broeken en hemdsmouwen en drink veel Singha bier…het schijnt dat die beestjes niet verlekkerd zijn op die gist zweetgeur….

Nou de malariamug is actief van zonsondergang tot zonsopgang - de gevaarlijker dengue mug of tijger mug waarbij voorlopig geen apotheekmiddeltjes beschikbaar zijn is voornamelijk gedurende dag aktief ook in stedelijk gebied- dus… je kan 24 op 24 aan beestjes blootgesteld zijn.

Het droge seizoen, zeg maar december tot maart zijn er weinig van dat ongedierte aanwezig, de betere resorts roken in die periode de mogelijke broedplaatsen uit. Tuinrestaurants plaatsen preventief rookpotjes onder de tafel. Die vliegende engerds vallen voornamelijk de voetzone aan. Ik hou hoteldeuren en ramen niet onnodig open,maar dan komt de kuisploeg de bedden opmaken … en het boeltje blijft wagenwijd open. :mrgreen: Ach ja in het stopcontact prijkt Bayer met zijn afweermiddel.

Ik bedoel dat overbezorgdheid niet nodig is ..maar sla zowel thuis als in de Thaise leefwereld een zichtbare mugindringer dood. Preventie is de boodschap.
If the facts changes - I change my mind
Gebruikers-avatar
Maikel

Images: 0
Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor Mojo » April 27, 2014, 4:54 pm

Ik ben blij dat jij het zegt Maikel van dat bier. Dat had ik ook al het eerste jaar vernomen, veel bier drinken, dus daar probeer ik me sinds de eerste vakantie altijd goed aan te houden daar :D
Laatste keer in Bangkok bij The Great Residence aten we aan het water/soort kanaaltje en daar stonden de sprays op tafel en de rookpotjes onder tafel. Ik heb daar wel even mn voeten en onderbenen in gesprayed want er vloog meer rond dan al die voorgaande weken in Chiangmai!
Wie samen ver en lang kan reizen kan ook samen leven
Mojo

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Torra » April 27, 2014, 7:18 pm

Nou zeg! Goeie smoes van dat bier :lol:
Nooit gemerkt dat dat afdoende werkt, maar ik drink nooit liters.

Ja Mojo, dat kanaal naast the Great Residence dat is een echte kweekvijver voor muggenlarven.
Ook voor vissen denk ik, want toen wij er waren was een half naakte man daar in het water aan het vissen met een net.
Ik zal daar niet gauw een visje bestellen. :P

Ik ga dat Thaise spul ook uitproberen, maar neem toch voorlopig ook van Nederland CarePlus 40% mee. Alhoewel Maikel, je zegt dat CarePlus daar ook te koop is. In een apotheek of drogist? Kan je me vertellen waar?,Wij hebben namelijk alleen 30% gezien. En ik hoef maar 1 plekje te vergeten en dan word ik precies daar gestoken. En ja op je voeten en daar jeukt het!!!!

Dus voorlopig.... Never change a winning team! :mrgreen:
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Anneleen » April 27, 2014, 8:15 pm

Bij Boots heb je ook het huismerk Boots dus ;-) Sprays, rollers of gels... van 30 tot 50% DEET.

Ik heb ooit eens 100% gekocht... een lokaal merk... ik dacht dat mijn vel ging opbranden, dus.. dat nooit meer.
Travel is the only thing you buy, that makes you richer.
Gebruikers-avatar
Anneleen

Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor tempelflower » April 27, 2014, 10:35 pm

Een tegenhanger voor bier is vitamine b of gist tabletten, wel al een paar maanden van te voren slikken.

knoflook is ook een goede remedie. In Thailand geen gebrek.

mensen die zweten hebben meer last van muggen. ;)
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Maikel » April 27, 2014, 11:42 pm

Sorry door een foute hersenkronkel heb ik me vergist tussen Careplus en Jaico (beide zijn in wit groene verpakking) Jaico is vrijwel overal in Thailand te verkrijgen.
If the facts changes - I change my mind
Gebruikers-avatar
Maikel

Nationale Vlag:
Belgium

Ongelezen berichtdoor aap » April 28, 2014, 5:33 am

Ik heb ook wel eens gehoord dat als je veel melkproducten eet, of drinkt, dat je ook meer gestoken wordt. Thaien drinken en eten nauwelijks melkproducten dus dat zou kunnen verklaren waarom ze minder gestoken worden. Aan de andere kant, ik drink veel melk, en wordt toch weinig gestoken.

Een aanvulling op de juiste info van Maikel de mug die malaria overbrengt is vooral rond de ochtend, en avondschemering actief. Maar aangezien er eigenlijk geen malaria meer is in Thailand hoef je je over de muggen die in het donker steken niet zo druk te maken (maar het jeukt natuurlijk wel)

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor Corrie » April 28, 2014, 8:13 pm

Malaria zal inderdaad best meevallen.
Als je niet in de grensstreek bent geweest
Mag je gewoon bloeddonor zijn.
Gebruikers-avatar
Corrie

Nationale Vlag:
Netherlands