Malaria en/of Dengue

Voor al je vragen en tips over hoe je een verre reis zo gezond en veilig mogelijk kunt laten verlopen. Over inentingen, malaria, muggen, eten & drinken en veiligheid. LET OP: Voor een zeker advies, neemt u altijd contact op met uw huisarts.

Re: Malaria en/of Dengue

Ongelezen berichtdoor tempelflower » April 28, 2014, 9:24 pm

Welke grensstreek?
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg
Gebruikers-avatar
tempelflower
Site Admin

Images: 56
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Corrie » April 28, 2014, 10:05 pm

Alle grensgebieden van Thailand.
Birma,Laos, Cambodja, Maleisië
Gebruikers-avatar
Corrie

Images: 0
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor aap » April 29, 2014, 2:46 am

Weet je dat zeker Corrie?

Ik dacht alleen de Noordelijke grensstreken?

Arjen.
aap

Ongelezen berichtdoor Corrie » April 29, 2014, 8:23 am

Haha Zeker is niks in het leven.
Grens streek Cambodja zoiezo. Toen ik de laatste keer bij de bloedbank was mocht ik tot Kanchanaburi geweest zijn als ik voorbij geweest was had ik geen bloed mogen geven.
Ook tot Chang mai en niet daarboven.
Grensstreek Maleisië heb ik in de vluchte van internet geplukt.
Bij de bloedbank nemen ze geen enkel risico bij enige twijfel niet geven.
Gebruikers-avatar
Corrie

Images: 0
Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Torra » April 29, 2014, 10:07 pm

Ook bij Meditel geven ze dit advies. Maar wij hebben niet geslikt, geven geen bloed.
In Cambodja en Laos hebben we wel geslikt. Wij kunnen op onze leeftijd geen risico lopen :P
Thailand and Corsica addict for ever...........................
Gebruikers-avatar
Torra

Nationale Vlag:
Netherlands

Ongelezen berichtdoor Dhans » Juni 6, 2014, 8:32 pm

Nooit medisch advies geloven op Internet, maar voor de discussie en om een goed gesprek met je arts te kunnen hebben:

Vandaag bij de Medische Dienst van Defensie geweest en samen met de priksergeant even het WHO-boek doorgenomen. Op dot moment worden voor een kort vakantieverblijf onder niet al te primitieve omstandigheden alleen DTP en hepatitis-A als vaccinaties aanbevolen. Verder muggenwerende maatregelen vooral tegen Dengue, de kans dat je malaria oploopt in Thailand is vrij klein, maar als je voorkomt dat de dengue mug je steekt, dan krijg je ook geen malaria. Van dengue en Malaria kun je dood gaan.

Typhus wordt alleen nog aanbevolen bij een verblijf van langer dan twee maanden, of wanneer je onder onhygiënische omstandigheden dingen doet.

Ik kwam deze keer weg met DTP-booster, Rabies en Japanse encephalitis. Ik mag al jaaaaren heen bloed meer geven.
Dhans

Ongelezen berichtdoor aap » Juni 11, 2014, 3:40 am

Dhans schreef:maar als je voorkomt dat de dengue mug je steekt, dan krijg je ook geen malaria. Van dengue en Malaria kun je dood gaan.

Mag ik twee aanvullingen geven? De Denque mug bestaat niet. De ziekte Denque wordt vaak overgebracht door de Zebra- of Tijgermug (Stegomyia albopicta) Deze mug is vooral overdag actief, en heel agressief. Steekt ook als je beweegt. Dit in tegenstelling tot de mug die Malaria (Anopheles) overbrengt, die is voornamelijk 'snachts actief.

De eerste keer Dengue is eigenlijk nooit dodelijk. Zelfs zwakke mensen overlijden heel zelden. De tweede tot en met de vierde keer kan dodelijk zijn, waarbij het sterftecijfer in NL hoger schijnt te zijn dan in een land als Thailand (misschien omdat ze hier meer ervaring met de ziekte hebben?)

Heel belangrijk (maar verifieer dit met je arts!!) neem bij ziekteverschijnselen in Thailand geen Aspirine of Ibuprofen. Dit kan in geval van Dengue en chikungunya ernstige bijwerkingen geven.

Arjen.
aap

Vorige

Terug naar Gezondheid & Veiligheid